Is it worth it?

Budapest, Hungary October'15
 
Det finns ingen tvekan om att man lämnar allt vad trygghet innebär så fort man ger sig iväg ut i världen. Man kan alltid förbereda sig för det värsta, men oförutsägbara saker händer ändå. Det är otroligt läskigt att inte kunna veta och mycket kan gå fel. Reser man mycket kommer också mycket gå fel. För mig har många resor inneburit mycket krångel och oro. Frågan är om det är värt det?
 
Är det värt att hamna i situation där man tvingas spendera veckor utan bagage i Thailand? Att som följd av detta måste försöka handla ihop det nödvändigaste på SevenEleven och lokala marknader, bara för att väskan försvunnit på vägen? Är det värt att försätta sig i situationer så som hot om bomb ombord på plan bara för att man vill upptäcka en ny stad över en weekend? Är det värt att spendera nätter på flygplatser bara för att flyg blivit inställda? 
 
Är det värt att bli magsjuk för att man vill prova den inhemska maten? Är det värt att åka på åksjukan från helvetet för att man, trots storm och meterhöga vågor, vill komma vidare till nästa paradisö? Och är det verkligen värt att få hela kroppen full av kliande utslag för att man sovit i en säng på ett sunkigt hostel?
 
Troligtvis är det värt det tusen gånger om. Även om man är utsatt, osäker och många gånger orolig så tror jag sällan att jag kommer ångra att jag ger mig ut och ser mig om i världen. Självklart hade jag aldrig varit med om många sådana här situationer om jag aldrig lämnat Sverige, samtidigt hade jag kanske inte uppskattat mitt liv i Sverige lika mycket som jag gör idag.
 
THOUGHTS | |
Upp