2014 - throwback

2014 blev ett år rikt på resor. Vid tolvslaget tidigare i år lämnade jag 10 fantastiska länder bakom mig. Och resande gav snabbt mersmak. 
 
Årets första äventyr var en tripp runt i Europa. En överfull ryggsäck och mängder av tågresor senare hade vi hunnit med några av Europas mest fascinerade städer. Favoriten var utan tvekan Paris, men Rom, Amsterdam och Venedig kom tätt därefter. Något som var lite speciellt var att vi hade bokat precis allting (tåg+boende) innan vi åkte. Det var på ett sätt väldigt skönt och till vår stora förvåning klaffade allt. Inga(!) förseningar alls på något tåg. Eftersom vi hade tajt om tid valde vi att förboka allt för att hinna med alla platser vi vill se, men nästa gång åker jag helst utan bokningar. Spontant är bäst! Då finns också utrymme för ändringar. 
 
I augusti åkte vi till Turkiet för två veckor av sol, bad och utflykter. En klassisk charter-resa, minst sagt. Vi slog till på en sista minuten så själva resan var verkligen ett kap. Dessutom hade vi toppenväder med stekande heta dagar. Turkiet överraskade mig. Vi gjorde lite utflykter för att lämna Cleopatra beach och livliga Alanya och då fick jag verkligen upp ögonen för Turkiet. Ett väldigt vackert land. Sedan har de så god mat!
 
Senare samma höst åkte vi till England och London. Sedan barnsben har jag tjatat om att besöka Englands huvudstad. Få tycker väl illa om London och jag själv fullkomligt älskar staden! London är ett, av ytterst få, resmål som jag gärna återvänder till. Oftast föredrar jag att åka till nya platser och ser sällan ett redan besökt resmål som intressant. Men just London besöker jag gärna om och om igen. 
 
Sammanfattningsvis kan jag bara konstatera att jag under 2014 aldrig var iväg särskilt länge, det handlade om dagar eller några få veckor. Detta skiljer sig rejält från året som snart passerat. Under 2014 hanns många länder och upplevelser med, och på så sätt kan det vara skönt att se mycket på kort tid. 
 
THOUGHTS | |
Upp