att inte förstå varandra

Jag tänker ofta tillbaka på resan till Brasilien. Det var en sådan speciell resa. Jag fick inte bara chansen att se fantastiska platser, utan jag reste tillsammans med en tjej jag bara spenderat fyra veckor med tidigare. Dessutom bodde jag tillsammans med hennes familj några dagar vilka inte alls pratade engelska. Hon var faktiskt, i stort sett, den enda jag träffade som pratade engelska. Under resan träffade jag även hennes vänner och några av hennes släktingar. Ingen av dessa pratade heller flytande engelska och valde därför ofta att enbart tala portugisiska. När jag bodde hemma hos Mayra var det ingen i hennes familj som kunde engelska, och i över en vecka gick all kommunikation genom Mayra eller försök till att förstå varandra genom teckenspråk eller gester. Mest speciell var kontakten med Mayra systerdotter Sofia. Hon var enbart sju år och kunde självklart ingen engelska, men hon var den som allra helst ville lära känna mig. Och vi spenderade många dagar ihop, trots att vi inte kunde kommunicera särskilt väl. Idag är jag glad att jag vågade åka till Mayra för att lära känna hennes vardag, även om det många gånger var en utmaning.
 
THOUGHTS | |
Upp