2017 / new year's resolution

Två veckor av det nya året har passerat och jag har redan hunnit få mersmak på det här med nystart. Jag gillar januari. Dels för att de finns någon global vilja till fönyelse och förbättran, men också för att det ofta ger anledning till att blicka både bakåt, men också framåt i tiden. 2016 var ett händelserikt år. Det hände mycket och jag fann mig själv väldigt lycklig året igenom. Det var hösten som kändes tuff, men så är det väl för de flesta när mörkret tränger på. Jag har redan börjat planera upp det kommande året och tänkte i samband med det dela med mig av några nyårlöften. Eller det kanske egentligen inte är löften, men saker jag önskar leva mot det kommande året.
 
Att leva hållbart är idag ett ganska väl myntat uttryck, men samtidigt är det nödvändigt för den globala utvecklingens skull. Ett av mina nyårslöften blir därför att dagligen försöka göra mer medvetna val. Mindre konsumtion, mer närproducerat, ekologiskt och kanske veganskt. I dagsläget är flygtrafiken en av de absolut största miljöbovarna, och när jag själv dag in och dag ut LÄNGTAR tills dess att nästa flygbiljett blivit bokad gäller det att ta ställning. Min åsikt lyder som så att så länge jag lyckas med hållbara val i vardagen men minskad konsumtion, bättre mat och kollektiva transportmedel är min årliga resa med långtidsflyg kanske inte det största problemet. Däremot ska järnvägarna i Europa rustas upp, och det verkar bli ännu lättare att ta sig genom Europa med tåg. Kanske kan det bli en sån resa snart igen?
 
THOUGHTS | |
Upp