homemade noodle soup

Jag har känt mig lite krasslig i veckan och slängde därför ihop en asiatisk nudelsoppa med halloumi, lime och koriander. Supergott! Självklart plockade jag fram matpinnarna jag köpte i Vietnam för lite extra feeling. Nedan delar jag receptet för de som är nyfikna.
 
Kokos- och broccolisoppa med krispig halloumi 
1. Skiva 1 gul lök och 250 gram palsternacka. Dela 250 gram broccoli i buketter och skiva stammen.
2. Hetta upp lite olivolja i en rymlig kastrull. Fräs lök, palsternacka, 2 vitlöksklyftor (pressade) och 3 msk green curry 3-4 minuter.
3. Tillsätt 1 liter vatten, 250 gram kokosmjölk, 2 tärningar grönsaksbuljong, 1 tsk socker och 1/2 tsk salt. Låt koka i 8-10 minuter, eller tills palsternackan är mjuk. Tillsätt broccolin och låt koka ytterligare 3 minuter.
4. Koka 200 gram äggnudlar enligt anvisning på förpackningen.
5. Krispig halloumi: Skär 150 gram halloumi i cm-stora tärningar. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek osten tills den fått fin färg. Låt rinna av på lite hushållspapper.
6. Smaka av soppan med finrivet skal och pressad saft av 1 lime. Toppa kokos- och broccolisoppan med nudlar, krispig halloumi och bladen från en kruka koriander.
 
GOTHENBURG, SWEDEN | |
Upp