. . .

Det finns ingen tvekan om att minimalism är årets hetaste trend. Jag själv hoppade på den redan i slutet av 2017 när jag fick upp ögonen för boken Prylbanta och Minimalisternas blogg (länk) och Instagram (länk). Efter stor utrensning och försäljning av gamla prylar har jag fått ihop lite extra pengar och minskat antal prylar. Dessutom är två månader med köpstopp snart förbi. Jag har alltså medvetet knappt köpt några fysiska prylar under två månader, utan mina pengar har gått till sparande eller nödvändigheter/upplevelser så som mat, nöjen och resturangbesök. Att leva mer miljövänligt känns viktigare än någonsin. Kan det dessutom ge lite extra i plånbok känns det toppen!
 
Efter detta känns det motsägelsefullt att förespråka och själv resa jorden runt. Att resa är min passion och det är något av det viktigaste för mig. Min tanke är därför att leva med minimalt ekologiskt fotavtryck i vardagen genom tågresor inom landet, alltid åka kollektivt, äta stor andel vegetariskt/veganskt med närproducerade råvaror samt minimera inköp av onödiga prylar. Då känns någon flygresa per år mer försvarbart, även om det trots allt är en av vår tids största miljöbov.
 
THOUGHTS | |
Upp