vaccinering / kenya

(null)
(null)
För ett par veckor sedan gav jag mig in i den stora vaccineringsdjungeln. Jag var på Hagakliniken här i Göteborg (bäst!) på rådgivning och fick lite bättre koll på vad jag behöver ta för vaccin nu inför resan till Kenya. Det som är skönt är att jag redan hunnit ta en hel del vaccin innan, men vaccin mot Gula febern tog jag då. Jag valde också att knapra Malaria-tabletter under hela tiden vi är iväg, trots att det var liten smittorisk i områdena där vi kommer befinna oss. Jag har redan under 2011 tagit sprutor mot hepatit A och B vilket håller mig skyddad i 30 år. Förra våren tog jag vaccin mot Tyfoid och Kolera, som håller i 2 respektive 3 år. Sedan finns det så klart en mängd andra vaccin man kan ta för att vara på säkra sidan, men Hagakliniken rekommenderade mig inget utöver de jag redan hade tagit. Jag tog spruta mot Gula febern på plats och fick recept på Malaria-tabletter som jag beställde hem dagen därpå. Smidigt!
 
Vaccin som bör tas inför resa till Kenya:
Hepatit A och B
Gula febern
Tyfoid
Kolera
Meningokocker (rekommenderas av vissa kliniker)
 
Malaria-tabletter
Reseapotek
AFRICA, KENYA, TRAVEL PREPS | |
Upp