vietnamese food

WOK
Asiatisk wok kan aldrig bli fel och jag har ätit wok i massor under alla mina besök i Asien. Fried rice eller fried noodles med kyckling, räkor eller kött var alltid ett säkert kort. Favoriten var wokade grönsaker i sötsur sås. Det åt vi på Koh Rong när vi följde råd om att äta vegetariskt för att undvika magsjuka. Vi klarade hela vistelsen utan minsta magont. I Vietnam var nog fried rice beef min favvo, dock knepigt att få i sig då rätten enbart serveras med ätpinnar.
 
NUDELSOPPA Pho Bo
Vietnamesisk nudelsoppa är nog på min topp 20 över godaste maträtter i världen. Så, så gott! Med massor av koriander var soppan minst sagt en hit. Besöker man Vietnam är denna rätt ett måste. Det är ju vietnamesernas paradrätt. Jag har testat en liknande variant hemma (som ni säkert sett i ett tidigare inlägg - LÄNK). 
 
VÅRRULLAR
Vårrullar var också något vi åt i stora mängder. Oftast till förrätt eller som tilltugg till huvudrätten. De serverades alltid med en skål vitlöks- och chilimarinerad olja som vårrullarna doppades i för lite extra smak. Vi var faktiskt även med på en kort matlagningskurs där vi lärde oss att laga just vårrullar. Jag har inte testat hemma än men det vore faktiskt kul att ge sig på det någon gång.
 
VIETNAMESISKT KAFFE
Vietnamsiskt kaffe är något utöver det vanliga. Jag testade första gången på ett litet vietnamesiskt fik på Hawaii, men förstod inte riktigt grejen där och då. Det var först när jag kom till Vietnam på riktigt som jag förstod vilket fantastiskt gott kaffe de gjorde. Vi testade tre olika kaffesorter. Den första var deras traditionella svarta kaffe kokat med kondenserad mjölk. Detta var så klart supersött och gott. På bilden ovan blir vi serverade en cappuccino-liknande kaffe där själva mjölkskummet smakade precis som sockerkakssmet. Som en efterrätt! När vi kom söderut i Vietnam blev det mest iskaffe. Dessa var också helt fanastiska, även här med kondenserad mjölk och en massa is.
 
ASIA, VIETNAM | |
#1 - - Lillemmish - mode - inspo:

goda maträtter =)

ha en bra dag

#2 - - Felicia:

ååh vad gott

#3 - - lars:

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter av dina resor, mat är ju en viktig del, Asiatisk mat tillhör givetvis en av mina stora favoriter. Men äta ris med pinnar, shit, det klarar jag inte men nudlar ok med pinnar, men det finns begränsningar av jag jag klarar av med pinnmål Hej och tack igen

Upp